Busines Tutorial NewsFra tradisjonell telefoni til IP-Telefoni og samhandling: En enkel vei � g�! (Norwegian marked only)

Trenden vi ser i markedet n�r det gjelder telefoni i dag er at flere og flere velger bort tradisjonell telefoni basert p� PBX l�sninger.

Grunnen er i hovedsak at tradisjonelle PBX l�sninger er kostbare i drift og har betydelige lisenskostnader som l�per over tid.

Allikevel er dette et stort steg for mange. Grunnene til dette kan v�re mange.
         Det kan v�re vanskelig � finne ut hvilken leverand�r som har det beste produktet.
         Det kan v�re vanskelig � se de totale kostnadene og gevinsten ved en overgang.
         Det kan v�re vanskelig � planlegge en effektiv overgang til IP-Telefoni.

Men det finnes lys i tunellen. Dette er ikke s� komplisert som det kan virke.
IP-Telefoni (VoIP/SIP trunk) finnes i dag i ferdige produkter fra de fleste skandinaviske teleoperat�rene.
Telenor, Netcom, TDC, Ventelo etc. har alle slike produkter.
Jeg har selv erfaring med flere av disse og de leverer alle meget stabile produkter.


Hvordan velge?
De fleste velger � g� videre med sin eksisterende partner p� telefoni.
Har du f.eks. avtale med Telenor p� mobilt bedriftsnett kan det enkleste v�re � ogs� bestille IP-telefoni fra Telenor. Tilsvarende for de andre leverand�rene.

Hva sparer du?
Tradisjonell telefoni er gjerne basert p� en vedlikeholdsavtale og lisenser. Man betaler for antall enheter man har tilknyttet sentralen, lisenser for ACD(K�er), Talefunksjonalitet og tastevalg (IVR) o.l.
Ved IP-telefoni er kosten basert p� hvor mange kanaler/brukere som trenger telefoni.
IP-telefoni prises gjerne som en pris pr bruker/kanal pr m�ned.
Benytter du i tillegg samhandlingssystemer som for eksempel Microsoft Lync s� vil ogs� behovet for fast-telefoner forsvinne. Du vil da benytte en klient (softphone) for � besvare samtalene og man kan kombinere dette med mobiltelefoner.

Stabilitet?
Erfaring med IP-telefoni over de siste �rene viser at dette er sv�rt stabile l�sninger.
Du reduserer antall komponenter og dermed ogs� antall potensielle feilkilder.
Kunder som i en periode har hatt redundans p� IP-telefoni velger i noen tilfeller bort redundansen da det er sv�rt lite nedetid p� IP-telefoni fra de mest kjente leverand�rene.

Er nettverket ditt klart for IP-telefoni?
F�r man vurderer en overgang b�r man ta en vurdering om internt nettverk er klart for IP-telefoni, og eventuelt video. Dette finnes det mange guider og blogger om hvordan man verifiserer dette.
Generelt er de fleste nett i Skandinavia klare for dette da intern b�ndbredde sjelden er noe utfordring men det anbefales � verifisere dette f�r man tar steget videre.


Hvordan planlegge en overgang?
Man trenger en oversikt over hvor mange samtidige samtaler man har inn og ut av systemet p� dagens l�sning. Dette tallet vil peke p� hvor mange kanaler du trenger � bestille p� din sip trunk.
Du vil ogs� trenge en samhandlingsl�sning som kan ivareta samtalene inn og ut fra sip trunk.
Microsoft Lync, Cisco er ledende p� dette omr�det.
Videre m� man ta en avgj�relse p� om eksisterende nummerserie skal porteres over til IP-telefoni eller om man skal opprette en helt ny nummerserie.
Ved portering meldes dette inn i bestillingsrutinene til utvalgte leverand�r.
Samhandlingsl�sningen settes da opp slik at numrene til den enkelte i bedriften beholdes.
Ved ny nummerserie sendes tilsvarende bestilling til leverand�ren av IP-telefoni.
Nye nummer tildeles da fortl�pende til de ansatte i de samhandlingsl�sning.
Ved avtalt tidspunkt flyttes da samtalene over til ny SIP-trunk inn mot bedriften.
Tidspunkt avtales med leverand�ren av IP-telefoni og kan angis i bestillingen.

Dette er i hovedsak det man vil trenge for � planlegge en overgang. H�per det kan v�re til nytte. 






0 Response to "Busines Tutorial NewsFra tradisjonell telefoni til IP-Telefoni og samhandling: En enkel vei � g�! (Norwegian marked only)"

Posting Komentar